10
آبان

ریحانه در نگاه روح هستی

 

ریحانه بودن زن در کلام پیامبر

 

مثل همیشه نبود. کم حرف شده بود. گفتم: اکرم! چندروزه تو نختم. خیلی سرحال نیستی. چیزی شده؟ اگه خسته میشی با این وضعیت میای سرکار خب مرخصی بگیر. انگار منتظر باشد کسی حالش را بپرسد، زد زیر گریه. با تعجب پرسیدم: چی شده؟ نکنه خدای نکرده برای بچه…؟

با اشاره سر گفت: نه! گفتم: پس چی شده؟ بگو دیگه دلم هزار راه رفت.

گفت: دیروز رفتم سونو گرافی.

خب؟

: این یکیم دختره!

گریه امانش نداد.

نمیدانستم عصبانی باشم یا بخندم. گفتم: دیوونه! ترسیدم.

خدا رو شکر. اینکه خیلی خوبه. دختر رحمته. دیگه تو که اینارو می دونی من نباید بهت بگم.

آره من می دونم ولی مادر شوهرم نمیدونه. باید قیافش را می دیدی وقتی فهمید سومی هم دختره. میگه یه پسر که بیش تر نداریم اونم پسر نداره دیگه نسلمون ادامه پیدا نمیکنه.

 

افسوس خوردم برای مایی که ادعای مسلمونی داریم ولی هنوز در جاهلیت به سر می بریم. کاش به درستی درک می کردیم که نسل پیامبرمان از دخترش ادامه یافت: انَااعطیناک الکوثر… کاش باور داشتیم این سخن پیامبر عزیزمان که می فرماید: بهترین فرزندان شما دختران شما هستند. علامت خوش قدمی زن، این است که اولین فرزندش دختر باشد.

پیامبر صلی الله علیه  آله و سلم نسبت به زنان و دختران احترام خاصی قائل بود. تا جایی که خود را ابا البنات نامید.

پیامبر اکرم فرمودند:” من از دنیای شما سه چیز را دوست می دارم و آن سه چیز عبارتند از: عطر،زن و نماز  که روشنی چشم من است.” پیامبر زن را در کنار نماز که امری عبادی و مقدس است قرار داده اند تا نشان دهند جایگاه زن جایگاه ویژه و بزرگی است. حفظ احترام و کرامت زن در حدی است که پیامبر آن را معیار کریم و لئیم بودن انسان معرفی می کند؛ ما اکرم النساالا کریم و ما اهانهن الا لئیم.

از دیدگاه اسلام، زن میهمان محترمی است، که احترام و اکرام نسبت به لازم و ضروری است. چه زمانی که او دختری در خانه پدر است و چه زمانی که همسری در کنار شوهر و یا مادری مهربان برای فرزندان باشد؛ در همه حالات فوق توصیه های فراوانی در روایات یافت می شود که دلیل بر لزوم احترام و اکرام نسبت به اوست.

در حدیث دیگری وارد شده که پیامبر اکرم فرمودند: “الا خیرکم خیرکم لنسائه و انا خیرکم لنسائی؛ بهترین شما مردی است که با زنش خوش رفتارتر باشد و من از همه شما نسبت به زنانم خوش رفتارم.”

در حقیقت سیره عملی نبی مکرم اسلام نیز به خوبی نشان می دهد که ایشان در نهایت احترام با زنان، خصوصا دختر گرامیشان حضرت فاطمه و همسرانشان، رفتار می کردند. که رفتار و گفتار ایشان در حقیقت ترسیم کننده نگاه اسلام به زن است، که زن را از موجودی پست و فاقد روح انسانی در عصر جاهلیت به انسانی صاحب کرامت، تبدیل کرد.

پیامبر با تعابیر گوناگون سعی داشت منزلت و جایگاه واقعی زن را معرفی کند؛ اما امروزه، حتی در جوامع مسلمان، زن جایگاه و منزلت واقعی خویش را ندارد. امروزه ما گرفتار جاهلیت مدرن هستیم که به به بهانه ی آزادی زنان، زنان به بردگی گرفته می شوند.

تنها زمانی زنان حق واقعی خویش را می یابند و به جایگاه حقیقی خویش می رسند که دستورات اسلامی اجرا گردد و سیره ی پیامبر به درستی بیان شود خواهیم دید که مدافع حقیقی حقوق زن، اسلام است، نه فمینیسم.


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: عابدی [عضو] 
5 stars

سلام می‌کنم به شما، سلام به شما و محبتی که از آن سرشار هستید. سلام به شما و دلهایی که پر از محبت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است. سلام به شما که برای رسیدن عید بزرگ غدیر لحظه شماری می‌کنید.
غدیر یک جریان است و یک فرهنگ است و یک دین و مکتب است و ما باید این را احیا کنیم.
تبلیغ غدیر جزء واجبات است. مثل نماز که می‌خوانیم، اصل دین، ولایت و اصول دین از فروع دین مهمتر است. پیامبر فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»
یک نکته که در غدیر باید خیلی پررنگ شود برپایی کاروان‌های شادی است.
بیاییدهمه دست به دست هم بدهیم که انشاءالله غدیر امسال با شکوه برگزار شود و در برپایی کاروان¬های شادی در سرتاسر ایران اسلامی، محبت خودمان را به مولا علی(ع) نشان بدهیم.
یا علی

1398/05/12 @ 11:28
نظر از: ریاحی [عضو] 
5 stars

ممنون!

1396/12/03 @ 10:47


فرم در حال بارگذاری ...