10
آبان

غذای روح

«خوشگل من» ،«خوش تیپ من»، «عزیز دل عمه»، «عشق منی تو»، «دوستت دارم»؛ با هر جمله ای که می گویم گریه اش کمی کمتر می شود و این گونه در کم تر از یک لحظه گریه اش تمام شده لبخندی شیرین بر لبانش نقش می بندد، آن هم از آن لبخندهایی که تا بناگوش دررفته و دندان های خرگوشی اش خود نمایی می کنند. یک سال و نیمه است، اطرافیان معتقدند زیاد گریه میکند اما کافی است به محض آنکه شروع به گریه کرد قربان صدقه اش بروی، در لحظه، ذوق و خنده جای گریه را میگیرد؛ اگر کمی دست و دلباز باشی و همین طور قربان صدقه ها را ادامه بدهی از سر ذوق شروع می کند به دست زدن و اگر دو بیت شعر هم چاشنی اش کنی شروع می کند برایت می چرخد! این دیگر یعنی آخر ذوق و شوق.

محبت و آرامش در خانواده

بیان احساسات مثبت روح هر شخصی را نوازش می دهد؛ آدم ها بدان نیاز دارند، برایشان آرامش  می آورد، حس پذیرش، مهم بودن، دوست داشته شدن، به قول مشاورها«پذیرش بی قید و شرط»؛ پذیرشی که مشروط به انجام عملی یا گفتن سخنی یا چیز خاصی نیست بلکه بدون هیچ قید و شرطی علاقه ی ما را به شخص مقابل بیان میکند. مهم نیست شخص مقابل کودک یک سال و نیمه باشد یا فرزند دبیرستانی ما یا همسرمان؛ مهم نیست که او بداند دوستش داریم یا نداند؛ مهم آن است که آدم ها نیاز دارند هر چند وقت یکبار این جملات را بشنوند. در بیان احساسات به اعضای خانواده چرتکه نیندازیم.


free b2evolution skin
10
آبان

خرج کردن عاطفه در خانواده

نقش اصلی زن در خانوادهقرار نیست که شما به خاطر شاغل یا محصل بودن و برای ایفای نقش های مادری و همسری خود را فراموش کنید. فراموش نکنید که همسرتان و فرزندانتان به مادری سالم و شاداب نیاز دارند آنها می توانند با نیمرو و املت کنار بیایند یا در تمیز کردن خانه کمکتان کنند اما دیدن یک مادر یا همسر همیشه خسته و دلواپس که لبخند نمی زند آزارشان میدهد. به اندازه ی کافی برای سلامت، عبادت، تغذیه و کارهای مورد علاقه تان وقت بگذارید.زندگی زنان بزرگ و موفق اسلامی را بخوانید و از آنها درس بگیرید. این را بدانید که هیچ کس حتی زنان خانه درا هم قادر نیستند کارهای منزل، تربیت فرزند و همسرداری را بدون هیچ کم و کاستی با هم هماهنگ کند،از طرفی لزوما فرزندان زنان خانه دار موفق تر نیستند، حتی آمار نشان داده فرزندان زنان شاغل زودتر مستقل می شوند. پس کمال گرایی را کنار بگذارید.

اگر خانواده شما مطمئن باشند که شما آنها را بیش تر از هر چیزی و هر کاری دوست داریداحساس رضایتشان از زندگی با شما بیش تر می شود، پس سعی کنید هر روز صبح به همسرتان ابراز محبت کنید و بگویید که برای شما با اهمیت هستند و اگر بخواهند شما وقت بیشتری برایشان می گذارید. اجازه ندهید تحصیل یا اشتغال، خوشی های کوچکتان را از بین ببرد. مدیریت زمان به معنای این نیست که شما همیشه و همه وقت طبق یک برنامه کار کنید و انعطاف نداشته باشید. پس تولدها، مناسبت ها، سفرهای سالانه و صله رحم را فراموش نکنید. با پختن غذای مورد علاقه،خریدن کادو های کوچک، داستان خواندن و پارک رفتن های دو نفره به فرزندنتان محبت کنید. من دوستی دارم که همسرش به خاطر شرایط کاری اغلب در خانه نیست، از او میپرسم: تو احساس خستگی و دلزدگی نمیکنی؟ می خندد و جعبه ای نشانم می دهد پر از یادداشت های کوچک، یادداشت هایی که هر چند روز در میان همسرش برایش نوشته و تاکید کرده:” بیش تر از قبل دوستت دارم.”

از همه مهم تر بدانید نیت انسان ها در کیفیت زندگی شان اهمیت زیادی دارد، نیتتان را برای خدا خالص کنید و مطمئن باشید اگر قدم هایتان را برای رضایت خدا بردارید و اهداف کارهایتان خیر خواهانه باشد خداوند کمکتان می کند. گاهی وقت ها تحصیل و اشتغال نه موجب رشد و باروری ما میشود نه برایمان آرامش به همراه دارد، پس قبل از شروع و انجام هر کاری از خدا کمک بخواهیم و رضایتش را در نظر بگیریم. یادمان نرود که خداوند جبار است نه به معنی ستمگر، بلکه به معنای جبران کننده. با خدا که باشیدخیلی از کمبودها جبران شده و به چشم نمی آید.

 


free b2evolution skin
23
خرداد

خشونت عاطفی علیه زنان

برای کشتن یک زن نیازی نیست فریاد بزنی، ترکش کنی، رویاهایش را بدزدی یا به او خیانت کنی. برای کشتن یک زن کافیست وقتی برای تو پیراهن گل گلی اش را می پوشد فراموش کنی بگویی: چه زیبا شده ای. آنگاه تکه ای از زیبایی زن می افتد، و کمی از قلبش می ریزد، و اگر فقط چند بار دیگر به همین راحتی از نگاه تو بیفتد تمام او میشکند و یک روز صبح زنی را میبینی که روحش به مقصد جهنم تنهایی خانه ی تو را ترک کرده اما خودش مشغول چیدن میز صبحانه ی توست، و تو محکومی با جسد متحرک یک زن صبحانه بخوری.

آری ستایش کردن همدردت را بیاموز. خشونت همیشه یک چشم کبود و دندان شکسته و بینی خونی نیست. خشونت اضطرابیست که در جان زن است. که فکر میکند باید لاغرتر باشد، چاق تر باشد، زیباتر باشد، خوشحال تر باشد، سنگین تر باشد، خانه دارتر باشد، عاقلتر باشد…

خشونت آن چیزی ست که زن نیست و فکر میکند باید باشد، خشونت آن نقابی ست که زن به صورتش می زند تا خودش نباشد، تا برای مرد کافی باشد…

به قلم مهر بانو


free b2evolution skin
12
اسفند

حضرت زهرا و حضور اجتماعی زنان

إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا

لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ‏

 ای فاطمه! خدا محبت تو را در قلب ما قرا داد و ما را با مقام والای تو آشنا کرد، هر چقدر خدا را به خاطر این نعمتش شکر کنیم، باز هم کم است. محبت تو چیزی است که در دنیا و آخرت به کار ما می آید، می دانیم وقتی تو را دوست داشته باشیم، خدا هم ما را دوست دارد، زیرا قلبی که عشق تو در آن جای گرفته است، جلوه گاه لطف خداست.
ای فاطمه! از تو یک خواهش و تمنا داریم، به حال ما نگاه کن، ببین اگر ولایت تو را پذیرفته ایم، مارا به پیامبر و جانشین او ملحق کن تا به خود مژده دهیم که به سبب ولایت و دوستی تو پاک شده ایم.
در این جمله دقت بیشتری میکنم، آرزوی من این بود که به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  و حضرت علی علیه سلام ملحق شوم، من باید ولایت فاطمه علیها سلام را بپذیرم و به مقام والای او ایمان بیاورم، باید او را تصدیق کنم. اگر من ادعا میکنم که ولایت او را پذیرفته ام باید به راه و مکتب او ایمان داشته باشم، باید او را اسوه و الگوی خود بدانم، در این صورت است که می توانم امید داشته باشم از شفاعت او بهره مند می شوم.
اگر زندگی من با زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها مناسبتی نداشته باشد، اگر رفتار و کردار من، رنگ و بوی آن حضرت را نداشته باشد، شاید دیگر این شرط شفاعت را مراعات نکرده ام!
بانوی من! من چقدر با راه و رسم تو آشنا هستم؟ باید بیشتر مطالعه کنم…

شر ولایت پذیری زنان از حضرت زهرا

وقتی تو با علی علیه سلام ازدواج کردی و به خانه او رفتی، پیامبر به دیدن تو آمد، او کارهای بیرون خانه را به علی علیه سلام و کارهای داخل خانه را به تو سپرد.
آن روز تو بسیار خوشحال شدی، این سخن توست که تاریخ، آن را ثبت کرده است: فقط خدا میداند که من چقدر خوشحال شدم که کارهای داخل خانه را به من سپرد و مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، معاف داشت.

( تقاضی علیٌّ و فاطمةُ إلی رسول اللّه (ص) فی الخدمة، فقضی علی فاطمة بخدمة ما دون الباب و قضی علی علیٍّ بما خَلْفَه. فقالتْ فاطمة: فلا یعلم ما داخَلَنی من السُّرور إلاّ اللّه بإکفائی رسول اللّه ِ تحمُّل رقاب الرّجال؛) بحار الانوار ،جلد 43 ص 81
اکنون میخواهم چنین بگویم: تو از کار در خانه به اوج شادمانی رسیدی و هرگز دوست نداشتی کنار نامحرمان کار کنی،پس چرا بعضی از زنان جامعه ما این قدر اشتیاق به کار بیرون از خانه دارند؟
تو گفتی که وقتی زن در خانه اش باشد، بیش از همه جا به خدا نزدیک است، تو گفتی که بهترین چیز برای زن این است که مردان نامحرم او را نبینند و او نیز نامحرمان را نبیند،1 پس چرا گروهی از زنان، این قدر شوق دارندکه بیرون از خانه بروند و دیده شوند؟
آنان خیال می کنند پیرو تو می باشند ولی برای بیشتر دیده شدن، مسابقه میگذارند، این چه خیال باطلی است که آنان به کجا می روند؟ شاید به جایی برسند، اما به خدا و فطرت خویش نمی رسند، زنانی را دیده ام که به ثروت و شهرت رسیده اندولی حسرت یک لحظه مادر بودن، آنان را افسرده کرده است.
نمی گویم زن فقط در گوشه خانه باشد، بلکه میگویم حضور زن با عشوه گری و دلبری همراه نباشد. یک زن بهتر از هر کس می تواند تشخیص بدهد که با رفتارش، نگاه و دل مردی نامحرم را به سوی خود جذب میکند یا نه.
سخن من به معنای مخالفت با شغل های ضروری زنان نیست، جامعه نیاز به پزشک زن و پرستار زن و مغلم زن و …. دارد. سخن من، یک هشدار است و سست شدن کانون خانواده را فریاد میزند!
حجاب و عفاف فقط به حفظ ظاهر نیست، ممکن است زنی در اوج حجاب ظاهری باشد، اما با رفتار و گفتارش، دل های مردان نامحرم را به سوی خود بکشاند و دلربایی کند، چنین زنی هرگز شیعه واقعی تو نیست!
غرب با کشاندن زن در اجتماع و محیط کار، نه تنها جامعه خود را به فساد کشاند . شغلی برای بانوان ایجاد نکرد، بلکه مهمترین و مقدس ترین شغل زنان را از انان گرفت، شغل اصلی زنان، تربیت انسان است که از تربیت نهال بالاتر است، تربیت انسان مهم تر از هر کار دیگری است.

ما راهی را پیمودیم که غرب رفته بودو از آن، پشیمان بود، ما صدای پشیمانی غرب را نشنیدیم.. امروز آمار طلاق در جامعه ما بیداد می کند، امروزه در بعضی از استان های ایران، یک سوم ازدواج ها به طلاق منجر می رسد!
از وقتی که ادعای پیروی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نمودیم، ولی کمتر از روش و منش آن حضرت سخن گفتیم، جامعه ما دچار آسیب های جدی شد.
از وقتی که کار زنان خانه دار را کم ارزش جلوه دادیم، دختران ما را به سمت شغل های غیر ضروری روآوردند، سن اردواج بالا رفت و آمار طلاق سال به سال زیاد وزیادتر شد و بنیان خانواده رو به سستی گرایید و …
فقط آن زنی پیرو واقعی حضرت فاطمه علیها سلام است که حفظ کانون خانواده را اساسی ترین وظیفه خود بداند و دلش مشتاق خانواده باشد و به خانواده اصالت دهد.

بانوی من! من چقدر با راه ورسم تو آشنا هستم؟ باید سبک زندگی تو را بیشتر فرا بگیرم، اگر بخواهم از شفاعت تو بهره مند شوم باید راه تو را بپیمایم.

برگرفته از کتاب زیارت مهتاب، دکتر مهدی خدامیان آرانی، انتشارات عطر عطرت،خلاصه صفحات 62-54

پی نوشت:

1-  اين سخن حضرت زهرا(س) بهترين الگو براى دنياى امروز است و چند كاركرد اساسى دارد:
الف) تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
ب) رشد و استقلال و خودكفايى جامعه زنان.
زيرا اگر قرار باشد زن را مردان نامحرم نبينند، لازمه‏ اش اين است كه آنان داراى خودكفايى علمى در امور لازم خود مانند پزشكى باشند و اين بهترين عامل رشد جامعه زنان است. پس دور بودن از نامحرم به معناى گوشه‏ نشينى نيست، بلكه فعاليت و تلاش علمى و عملى و رسيدن به خودكفايى است.              


free b2evolution skin
11
اسفند

بازنگری عقل زن در راستای بازگشت به خانواده توحیدی

وقتي امام علي علیه سلام مي‌فرمايند: «اِعجابُ المَرءِ بِنَفْسِهِ دَليلٌ عَلي ضَعْفِ عَقْلِه»[1] خودبيني شخص، نشانه ضعف عقل اوست. و يا وقتي مي‌فرمايند: «لا عَقلَ مَعَ شَهوة»[2] وقتي شهوت در ميان است، عقل در صحنه نيست. پس مي‌فهميم آنجا که در روايت مسئله نقص عقل زنان را مطرح مي‌کند، وقتي است که زنان به خود و مسائل شهواني بيشتر نظر دارند و چون گاهي در جوامع خاص و يا زمان‌هاي خاص، فضاي جامعه را زنان با جنبه‌هاي شهواني خود متأثر مي کنند و کمتر به مسائل فکري و عقلي مي‌پردازند، روايات به چنين شرايطي نظر دارد، نه اين‌که سرشت زنان، از عقلِ لازم جهت کمال انساني، کمتر از مردان برخوردار باشد، و تعبير به نقص عقل براي زنان به منظور بي‌فرهنگي‌هاي متداول زمانه است که در اکثر زنانِ در جوامع عادي ديده مي‌شود.

 زنان در بُعد عاطفي از مردان نيرومند‌ترند، كه اين توانايي جهت تربيت فرزندان و سالم‌سازي محيط، امري ضروري است و مسلّم اين نوع حالات عاطفي با عقل‌گرايي خشک حسابگرانه همطراز نمي‌باشد و زنان با موضوعات زندگي صرفاً با روش عقلِ حسابگرانه برخورد نمي‌کنند و از اين‌رو درک برخي مسائل عقلي براي مردان آسان‌تر است واين به تفاوت‌هاي طبيعي آنان بر مي‌گردد و نه يک ضد ارزش براي زنان به حساب آيد.


[1] - الحياة، ج 1، ص 180.
[2] - همان.

برگرفته از کتاب زن، آن‌گونه كه بايد باشد، اصغر طاهر زاده،چاپ 1387، ص258


free b2evolution skin