6
مهر

ظرفیت مغفول مجالس زنانه

اکثر ما در کودکی همراه مادرانمان در مجالس زنانه ای که هفتگی و به نوبت در خانه ی خانم های همسایه و هم محله مان برگزار می شد، شرکت می کردیم و تصاویر و تصّوری از آن جلسات در ذهنمان داریم. محافلی که سبقه و قدمتی طولانی در فرهنگ ما دارند.مجالسی کاملا زنانه، که شرکت کنندگانش صرفا خانم ها هستند و برخلاف مثلا هیئات دهه اول محرم،آقایان نقشی در برپایی آن ندارند.

این گعده های هفتگی و همیشگی قطعا منشا برکات زیادی هستند.تقویت “پیوندهای محله محور” ، از بزرگترینِ این آثار است.در زمانه ای که با حذف تدریجی “محله” از بافت شهری،مسئولیت اجتماعی و احساسات متقابل در شهرها رو به افول است و روابط میان افراد،شکننده و کم عمق شده است،ادامه ی حیات چنین محافلی که زنان یک محله به طور مداوم با یکدیگر دیدار و معاشرت داشته باشند، امری بسیار مغتنم و مبارک است.تحکیم “پیوند های محله محور” می تواند انسان را برای بزنگاه هایی که هم محله ای او نیاز به دستگیری مالی یا غیر مالی دارد،تربیت کند.

همچنین این مجالس از بسیاری آفات جمع های مدرن بَری است.یک خانم در محیطی مثلا چون دانشگاه،ناگزیر از هم نشینی با نامحرمان است و بی شک این فضا اقتضائات خود را دارد.اگر چه حقیر نافی حضور در محیط های اینچنینی نیستم،اما منکر آفات احتمالی اش هم نخواهم بود.بنابراین “سلامت محیط” این جلسات خانگی،امتیازی است که نمی شود آن را نادیده گرفت.

برای یک مادر با چند فرزند و انبوه مسئولیت و کار در خانه، “عنصر زمان” بسیار با اهمیت است.حُسن دیگر این محافل، قُرب مکانی برای شرکت کنندگان است.جلسات،همه در حدود و جغرافیای محل برگزار می شود و دیگر کسی برای رسیدن به مقصدش مجبور نیست ساعت ها را در مترو آن هم ایستاده،تلف کند.
اما آیا از همه ظرفیت های این جلسات بهره برده می شود؟

محافل اینچنینی معمولا به ختم قرآن،اقامه نماز امام زمان(ع)،سفره های نذری به نیت ائمه اطهار(ع) و بیان احکام می گذرد.عناوین و موضوعاتی که همه آن ها مایه نورانیت و معنویتند اما واقعیت این است که حتی اگر درست و با مبنای دینی هم برگزار شوند،باز هم کافی نیستند.متاسفانه این جلسات از “فقر محتوایی” رنج می برند.در بسیاری از اوقات،سخنرانانِ (بخوانید خانم جلسه ای ها) بی سوادی که خودشان فهم عمیق و درستی از دین ندارند،ساعت ها وقت مادران و همسران این دیار را می گیرند و چه تلخ است زمانی که بعضی از همین افراد،خرافات و اذکار و اوراد عجیب و بی مبنا را هم برای مستمعینشان نسخه می پیچند.


آیا کسی تا به حال به تحول این جلسات فکر کرده است؟

این محافل معمولا یک مسیر مشخص و هدفمند ندارند.به عنوان مثال می توان زمانی به اندازه 6 ماه را به بررسی یک موضوع واحد و خاص در یک جلسه و کلاس پرداخت.یا برای دخیل شدن خود خانم ها در مباحث،کتاب هایی را در مورد موضوع گعده معرفی کرد تا هم مادران با کتاب خوانی اُنس بیشتری بگیرند و هم در آن موضوع عمیق تر شوند.

این جلسات می تواند محمل خوبی برای پیگیری آرمان های انقلابی باشد.سال گذشته وقتی در همین ایام،جنبش دانشجویی در تکاپوی جمع آوری کمک های مالی برای مردم بی پناه میانمار بود،حقیر به این فکر کردم که همین جلسات زنانه ختم قرآن در ماه مبارک می تواند ظرفیت خوبی باشد.به یاد دارم تنها با توضیح مختصری راجع وضعیت مسلمانان میانمار توسط گردانندگان این جلسات در یک محله،مبلغی جمع شد که دوستان حتی احتمالش را هم نمی دادند.از آن مهم تر برای نگارنده،شنیدن این دغدغه ها توسط خانم ها و شریک شدشان در درد مشترک عالم اسلام بود.و این یعنی بسط آرمان انقلابی.

ما باید به داشته های خودمان اطمینان کنیم.این مجالس یک ظرفیت مغفول است که اگر به تمامه آن را دریابیم و برایش برنامه داشته باشیم،می تواند در تحقق “زن تراز انقلاب اسلامی” نقش داشته باشد.

ما غافلیم و داریم به دست خود سرمایه هایمان را سوخت می دهیم.این مجالس هم ظرفیتی شبیه و نظیر “مساجد” هستند.باید در نسبت ما حزب اللهی های بعدِ قطعنامه با این سنگرهای خدا هم تامل کرد.

زینب افراخته


free b2evolution skin
3
شهریور

ریحانه قهرمان پرور

قال امیرالمومنین علیه سلام :
فان المرأة ریحانة لیست بقهرمانة

چندروز پیش رفتم سبزی فروشی سبزی بخرم.سبزی فروش همه سبزیهارا پاک ودسته دسته های کوچک کرده بودو با نخ بسته بود بغیر از ریحان.

بعداز کسب اجازه کیسه ای برداشتم ویک دسته کوچک ترب ویک دسته نعنا ویک دسته تره و دو دسته شاهی ویک دسته ترخون برداشتم تارسیدم به ریحان دیدم ریحانها برخلاف دیگر سبزیها نخ ودسته نشدند ماندم که چگونه وچقدر بردارم ناچار سوال پرسیدم که آقا ببخشید ریحان چجوری بردارم چرا نخ نکردید ؟

کارگری که ظاهرا افغانی بود وبالهجه غلیظ گفت : ریحان رانمی شود بست. فاسد میشود. سیاه می شود. خراب می شود!

گفتم : خب هرطوری که قاعده وقانونش است برایم بگذار.

دسته ای را ارام وبااحتیاط برداشت وروی ترازوی دیجیتال گذاشت و وزن کرد وداخل کیسه گذاشت.
از مغازه ک خارج شدم تا منزل پشت فرمان فکر می کردم که این حدیث جناب رسول الله که فرمودند ، زن ریحانه است ونه قهرمانه چقدر زیبا وکامل است !
این ریحان چه به معنای گل باشد وچه به معنای سبزی ریحان خوب فرمودند.
چراکه حساسترین سبزی ریحان است وزودتر از همه ریحان خراب می شودو اگر ریحان خراب شود وسیاه شود همه سبزی راخراب میکندوآنروز یادگرفتم که پای ریحان رانباید بست ونخ نباید به ساقه اش بست چرا که باز هم خراب میشود.
فهمیدم که زن حساسترین فرداجتماع است از همه افراد بیشتر نیاز به مراقبت دارد وزودتر از همه سیاه می شود واگر سیاه شود وفاسد شود همه را فاسد میکند وجماعتی را به فساد می کشاند .

درضمن باید بااحتیاط وباعلم ومنطق با زن باید برخوردکرد ونباید پایش را به زور بست چراکه این هم موجب فساد اومی شود.

و حضرت چه خوش فرمودند که دراجتماع ریحان را ریحان بدانید وارام وبااحتیاط و متین وباعشق باید با او رفتار کرد.

حتی ارام باید اورا بوئید ارام باید اورا لمس کرد وارام باید کنارش نفس کشید .

وریحان باید درحجاب از افات وبلایا ودست درازهاباشد چراکه فسادش برابر است با فساد همه اجتماع.

این ریحان قهرمان پرور را فقط مقام عصمت می فهمد ولاغیر چون حقیقتش را اومیداند که مظهر ومجلای ذات وصفات وافعال خداست…

 


free b2evolution skin
9
مرداد

پدیده ای شبیه مادر

امروزه به دلیل تغییر شیوه زندگی و ورود زنان به عرصه اجتماعی و بازار کار، تغییرات چشمگیری در محیط خانواده رخ داده است ، از جمله مشارکت زن و مرد در کارهای خانه، کم شدن وقت تفریح و بازی برای بچه ها، محدود شدن ارتباطات فامیلی و خانوادگی به علت درگیری های شغلی، و سپردن امور تربیتی بچه ها به پرستار؛ پدیده ای به  استخدام پرستار کودک در بسیاری از شهرها رایج شده، این در حالی است که هنوز فرهنگ آن در جامعه جا نیفتاده است….

در گذشته بخش عمده ای از تربیت کودک فقط به عهده مادر بود. اما این فرهنگ  تغییر کرده ومی توان گفت  تربیت کودک در خانواده مشارکتی شده است؛ یعنی پدر هم به اندازه مادر در این موضوع دخیل است. همچنین این وظیفه از ۳ سالگی به مهدکودک و  نهادهای آموزشی و گاها به خانواده مادر و یا پدر و افراد متعدد حاضر در خانواده واگذار می شود. و به همین ترتیب  پرستار هم کم کم وارد خانواده شد تا بتواند وظایف مادر را در غیاب او انجام بدهد.

 اگر شما هم جزء آن دسته مادرانی هستید که با توجه به شرایط کار تان مجبور هستید ساعاتی از روز کودک نازنینتان را با پرستار تنها بگذارید و تربیت دختر یا پسر عزیزتان برایتان مهم است ،بهتر است قبل از انتخاب پرستار نکات زیر را مدنظر داشته باشید زیرا از قدیم گفته اند بچه عزیزه اما تربیتش عزیزتره…

خصوصیات پرستار خوب


 1- اندام بدنی مناسب و نداشتن معلولیت یا نقص است.

2- پرستار بهتر است خودش مادر یا متاهل باشد.

3- نیازهای روانی وی برآورده شده و سلامت روانی نسبی داشته باشد.

4- عصبی، پرخاشگر، وسواسی و دیگر اختلالات روانی نداشته باشد.

5- والدین بهتر است تحقیقات کاملی درباره پرستار و خانواده اش انجام دهند تا نسبت به حفظ امنیت روانی و جسمی کودک اطمینان حاصل کنند.
6- بهتر است پس از انتخاب پرستار، مادر در کنار پرستار باشد تا وی به نحوه تربیت و برخورد با کودک، شرایط محیطی خانه و… مسلط شود.

7- علاوه بر آن پرستار باید با سبک تربیتی خانواده آشنا شود تا بتواند کارش را بدون نقص ارائه دهد.مادر نیز باید با اخلاق پرستار آشنا شود تا بتواند با خیال راحت کودک را به وی بسپارد.

8- فرآیند آشنایی کودک با پرستار باید تدریجی رخ دهد تا کودک به یکباره با یک فرد غریبه در منزل تنها نماند.

9- همخوانی تنبیه و تشویق پرستار با والدین هم بسیار ضروری است.
10 - پرستار باید از نظر سبک تربیتی توجیه شود و تناقضات تربیتی با پدر و مادر نداشته باشد. او باید در برخورد، پوشش، غذاخوردن و… با والدین هماهنگ باشد و باسواد و به کار خود مسلط باشد. به خصوص که اگر برای خانواده ای تربیت درست کودک بیشتر مدنظر است حتما باید به پرستاری مراجعه شود که تام ملاک های یک تربیت درست اعم از توجه به رشد شخصیت کودک، تقویت اخلاقی، تقویت ایمان و حفظ حیا و عفاف در کودک را در نظر داشته باشد.
 11- نکته ی مهمی که خانواده ها باید توجه داشته باشند این است که برخلاف تصور عموم مردم رابطه پرستار و والدین بسیار مهم است زیرا به طور مستقیم روی کودک تاثیر می گذارد. متاسفانه در برخی خانواده ها پرستار به عنوان یک کارگر و یا مراقب کودک استخدام می شود و این نگرش اثر منفی روی تربیت کودک می گذارد. نکته این جاست که برخی والدین با پرستار رفتار مناسبی ندارند و گویی کارگری گرفته اند که از کودک نگهداری کند. چنین پرستاری رفتار والدین را به کودک منعکس می کند و طبعاً این رفتار شایسته نخواهد بود.


12-در آخر باید به یاد داشت که پرستار کودک در بهترین شرایط نیز نمی‌تواند مهر و محبت مادری را در حق کودک ادا کند و تنها به عنوان آخرین گزینه باید مطرح باشد. چرا که کودک با حس و خلق و خوی پرستار بزرگ می شود، نه پدر و مادر؛ همانطور که فرزند شیخ فضل الله در پایه چوبه دار بر شهادت پدر دست می زند که شیخ علت آن را نگهداری کودک توسط دایه و پرستار ناصبی برای چند روز می داند. به هر حال خلق و حیای کودک برگرفته از خلق و خوی پرستار است.


free b2evolution skin
7
مرداد

وظایف اصلی زنان منافاتی با تحصیل آنها ندارد

زن نیز مانند مرد باید طبق مسئولیتی که خداوند بر عهده او گذاشته است عمل کند و آن مادری است، چراکه مادر شدن از بهترین مسئولیت‌ هایی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است.

 اگر کسی ازدواج کرد نصف دین او کامل می شود، بنابراین ازدواج یک امر ملکوتی است، در ازدواج همانطور که مرد موظف است مسکن تهیه کند، زن موظف است سکینت فراهم کند، زن قطب سکینت و آرامش خانواده است هر چند در کنار این مسئولیت ها، زن می تواند برابر استعدادی که خدا به وی داده است درس بخواند و پیشرفت داشته باشد.

 همانطور که مرد اساس کارش تهیه رزق و مسکن است و در کنار آن می تواند تحصیل کند، زن نیز اساس کارش مدیریت خانواده و تربیت فرزندان است و می تواند در کنار آن تحصیل و فعالیت نیز داشته باشد. خدایی که طلب علم را فریضه قرار داده است، استعداد تحصیل آن را نیز به انسان داده است و خداوند، علم را وقف هیچ گروه خاصی نکرده است.

 اگر خانمی یک استعداد پر فروغ در خود یافت باید بداند این امانت الهی است و باید قدر بداند و با پرهیز از کارهای اجرایی به تحصیل و علم بپردازد و به مقام استادی نائل شود و از این آفت نهال فروشی که در حوزه های علمیه است، خود را مصون بدارد.

 هر جا محل نقل و انتقال حقیقت باشد و فکر و اندیشه و تبلیغ را با خود بیاورد، فضای حقیقی است؛ لذا در این فضای اینترنتی که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید مطالبی ارائه کرد که از آلوده شدن جامعه جلوگیری شود، چراکه جامعه آلوده به راحتی درمان نمی شود.

 عمده آن است که انسان و جامعه را به عظمتشان آشنا کنیم، انسان ها باید بدانند ما موجودی ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم، وقتی این برای انسان روشن شود که ابدی خواهد شد و باید به فکر ابدیت خود باشد و جوابگوی اعمال خود باشد ، هر کاری را انجام نخواهد داد و خود را ارزان نخواهد فروخت.

 (گزیده ای از سخنان رهبری در دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران ۹۵/۱۰/۲۶)


free b2evolution skin
9
خرداد

تایپ، کارمندی و فروشنگی، فعالیت «اجتماعی» نیست!

یکی از چیزهایی که در دنیا در باور فرهنگ‌های غربی یک چیز مسلّمی شده - که در دوران طاغوت به فرهنگ‌های نوع فسادانگیز آنها هم کشانده بود- این است که زن اگر چناچه شغلی در خارج خانه نداشته باشد، از زنیتش کم است. این غیر از «فعالیت اجتماعی» است، مسالۀ «شغل» داشتن است! یعنی به یک «ماشین‌نویسی» قانع بود، به یک کارمندی [در]  یک گوشۀ از ادارات قانع بود. بحث این نبود که می‌خواست در یک «فعالیت اجتماعی» مشارکت کند، بحث این بود که می‌خواست آن هم مثل مردها، یک شغل داشته باشد. اگر فروشندگی یک مغازه یا یک سوپرمارکت را به او می‌دادند هم خوشحال بود. در حالی که ما این را یک فعالیت اجتماعی نمی‌دانیم، آنی که ما می‌گویم و اسلام می‌گوید که «کار اصلی زن» توی خانه است، آن به این معنا است که کار اصلی زن هنگامی که امرش دائر باشد بین «شوهرداری و بچه‌داری و خانه را جارو پارو کردن» یا «ادارۀ یک سوپرمارکت» برای اینکه «فلان قدر پول در بیاورد»، آن اولی مقدم است، آن اولی شغل زن است. سوپرمارکت را بگذارد مرد برود اداره کند، کارمندی فلان اداره را بگذار مرد برود بکند- هنگامی که صحبت نان در آوردن مطرح است- التفات می‌کنید؟ نان درآوردن از یک کار توی بازار و توی اداره و توی خیابان و توی نمی‌دانم فرض کنید که هر گوشۀ دیگر، غیر از این است که انسان یک کاری را به عنوان یک «حرکت اجتماعی»، یک کار لازم یک فریضه انجام می‌دهد، این دومی است که محترم است، این دومی است که بین زن و مرد مشترک است. آن اولی - یعنی نان در آوردن زن- جزو وظایف زن مطلقا نیست!

 (سخنان مقام معظم رهبری در مصاحبۀ پیرامون جایگاه زن در جمهوری اسلامی (4/12/63)


free b2evolution skin