21
اسفند

ارزش واقعی زن با حفظ حجاب

جلوه هايى بسيار زيبا و ديدنى از رفتار و گفتار فاطمه -زهرا عليهاالسلام- در عرصه ى حجاب و عفاف گزارش شده است كه حقيقت هر يك از اين رفتارها و گفتارها مى بايد سرمشق دختران و زنان ما در زندگى قرار گيرد:
حضرت زهرا -عليهاالسلام- چنان حجب و عفاف، اين فضيلت مورد خواست و رضايت خداوند، را سرلوحه ى رفتار خويش قرار داده بود كه از همه ى نامحرمان حتى از مردان نابينا نيز خود را مى پوشاند:
مردى نابينا پس از اجازه گرفتن وارد منزل امام على عليه السلام شد. پيامبر ديدند كه حضرت زهرا عليهاالسلام برخاستند و فاصله گرفتند و خود را پوشاندند .
پيامبر فرمودند: دخترم! اين مرد نابيناست.
حضرت فاطمه ى زهرا -عليهاالسلام- در پاسخ فرمودند: اگر او مرا نمى بيند، من او را مى بينم؛ وانگهى اگر چه او نمى بيند ولى بو را استشمام مى كند.                                             

[ قالت فاطمه عليهاالسلام: ان لم يكن يرانى فانى أراه و هو يشم الريح. بحارالانوار: ج 43، ص 91 و ج 101، ص 38. ]

در اين هنگام رسول خدا به نشانه تصديق يبان فاطمه فرمودند: شهادت مى دهم كه تو پاره ى تن منى.                                                                                                          

[ المناقب، ابن مغازلى: ص 380، حديث 428. مستدرك الوسائل: ج 14، ص 289. احقاق الحق: ج 10، ص 258. ]

با استناد به این روایت می توان گفت يكى ديگر از ثمرات حجاب براى زن، گرانبهاتر شدن او براى مرد و در نتيجه، به ‏وجود آمدن عشق است كه لذت‏ بخش‏ترين عواطف انسانى است. نياز به دوست‏ داشتن و محبوب ديگران واقع شدن، كه مزلو در سلسله مراتب رشد شخصيت به آن اشاره كرده، از نيازهاى مهم هر انسان است. ميزان اين نياز در زنان بيش از مردان است؛ زيرا موجوديت روانى و شخصيتى زن به اين است كه مورد توجه و محبت ديگران، به ويژه نزديكانش مثل پدر، مادر، شوهر و فرزندان واقع شود، به ‏طوری كه اگر اين جايگاه را نداشته باشد، اميد خود را از زندگى از دست مى ‏دهد. به عبارت ديگر، شكست در عشق، شكست در همه چيز اوست.[1]

ويل دورانت نياز اصلى زن در زندگى زناشويى را، مورد محبت و توجه مرد واقع شدن مى‏ داند و دراين ‏باره مى ‏نويسد: «زن وقتى زنده است كه معشوق باشد و توجه به او مايه حيات اوست». همچنين بيان مى‏ كند: زنان بيشتر به دنبال ستايش‏ها و تحسين‏هاى مطلق و مبهم مردانند و بيشتر مى ‏خواهند كه مردان به خواست آنها توجه كنند و اين امر از ميل آنها به لذت‏ جنسى بيشتر است؛ در خيلى از موارد لذت محبوب بودن، آنان را بيشتر خرسند مى ‏سازد.[2]

اسلام و سایر ادیان الهی بهترین عامل حفظ ارزش زن را «حجاب» می دانند. بی تردید حجاب و خودداری های ظریفانه زن، او را در نظر مرد محبوب می کند و مرد را آماده فداکاری و جان فشانی برای او می کند. در واقع نقش مهم حجاب برای زن حفظ جایگاه معشوقیت اوست.

اما اگر زن زیبایی های خود را در معرض نمایش قرار دهد، کم کم برای مردان عادی می شود و به تدریج از ارزش او کاسته می شود؛ ولی وقتی زن خود را می پوشاند، نه تنها ارزش او کم نمی شود، بلکه برای مرد جذاب تر و رؤیایی تر جلوه می کند. زیرا «حجب برای دختر همچون وسیله دفاعی است که به او اجازه می دهد تا از میان خواستگاران خود شایسته ترین آنان را برگزیند، یا خواستگار خود را ناچار سازد که پیش از دست یافتن بر وی به تهذیب خود بپردازد. موانعی که حجب و عفّت زنان در برابر شهوت مردان ایجاد کرده، خود عاملی است که عاطفه و عشق شاعرانه را پدید آورده و ارزش زن را در چشم مرد بالا برده است.».[3]

«سیمون دوبووار» دانشمند و حقوق دان معروف فرانسوی می گوید: «دختران جوان دوست دارند، مردانْ خودِ آنها را بخواهند، نه برقراری رابطه جنسی با آنان را؛ فلذا نگاه های مردان در عین اینکه آنها را می ستاید، آزار هم می دهد. هوس مذکّر به همان اندازه که تحسین است، توهین است. دختران طبیعتا اگر احساس کنند مردان به بدن آنها نظر جنسی دارند، سعی می کنند خود را بپوشانند. شرم و حیا از همین جا معلوم می شود.»[4]

هر يك از مرد و زن بايد براى جذابيت و شيرينى هرچه بيشتر زندگى مشتركشان،از زيبايى هاى خدادادى خويش بهره گيرد و حتى بر زينت هاى خويش بيفزايد. چنين استفاده اى از زيبايى ها و زينت ها، نه تنها مذموم نيست، بلكه فضيلتى ممدوح است كه ثواب عبادت ها را مضاعف مى گرداند.
در ممنوعيت خودآرايى زن براى مردان نامحرم دو حكمت نهفته است:
1. پايدارى و استوارى خانواده ها كه محبوب ترين كانون ها نزد خداوند است و سلامت فرد و جامعه در گرو سلامت اين كانون است؛
2. برقرارى و حفظ آرامش روانى در عرصه ى فعاليت هاى اجتماعى.


[1] . حجاب و نقش آن در سلامت روان، صص 114.
[2] .ويل دورانت، لذات فلسفه، ترجمه عباس زرياب، تهران، انتشارات سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامى، 1369، صص 34 و 135.
[3] . ويل دورانت، تاريخ تمدن، ج 1، ترجمه احمد آرام و همكاران، تهران، انتشارات سازمان‏و انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، 1370، ص 60.                                                  

[4] . دوبوار سيمون، جنس دوم، ترجمه حسين مهرى، تهران، انتشارات طوس، 1360، ص 56.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...