بازنگری عقل زن در راستای بازگشت به خانواده توحیدی
وقتي امام علي علیه سلام ميفرمايند: «اِعجابُ المَرءِ بِنَفْسِهِ دَليلٌ عَلي ضَعْفِ عَقْلِه»[1] خودبيني شخص، نشانه ضعف عقل اوست. و يا وقتي ميفرمايند: «لا عَقلَ مَعَ شَهوة»[2] وقتي شهوت در ميان است، عقل در صحنه نيست. پس ميفهميم آنجا که در روايت مسئله نقص عقل زنان را مطرح ميکند، وقتي است که زنان به خود و مسائل شهواني بيشتر نظر دارند و چون گاهي در جوامع خاص و يا زمانهاي خاص، فضاي جامعه را زنان با جنبههاي شهواني خود متأثر مي کنند و کمتر به مسائل فکري و عقلي ميپردازند، روايات به چنين شرايطي نظر دارد، نه اينکه سرشت زنان، از عقلِ لازم جهت کمال انساني، کمتر از مردان برخوردار باشد، و تعبير به نقص عقل براي زنان به منظور بيفرهنگيهاي متداول زمانه است که در اکثر زنانِ در جوامع عادي ديده ميشود.
زنان در بُعد عاطفي از مردان نيرومندترند، كه اين توانايي جهت تربيت فرزندان و سالمسازي محيط، امري ضروري است و مسلّم اين نوع حالات عاطفي با عقلگرايي خشک حسابگرانه همطراز نميباشد و زنان با موضوعات زندگي صرفاً با روش عقلِ حسابگرانه برخورد نميکنند و از اينرو درک برخي مسائل عقلي براي مردان آسانتر است واين به تفاوتهاي طبيعي آنان بر ميگردد و نه يک ضد ارزش براي زنان به حساب آيد.
[1] - الحياة، ج 1، ص 180.
[2] - همان.
برگرفته از کتاب زن، آنگونه كه بايد باشد، اصغر طاهر زاده،چاپ 1387، ص258
فرم در حال بارگذاری ...
فید نظر برای این مطلب