24
بهمن

تاثیر حضور زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

گفتگوی شفقنا با ملوک السادات بهشتی فرزند شهید بهشتی:

ایشان(شهید بهشتی) در حدود پنجاه سال پیش درباره حضور اجتماعی زنان بسیار روشنفکر بودند و افق دید بسیار وسیعی داشتند. شهید بهشتی ابتدا این شرایط را برای خانواده خودشان فراهم کردند تا همسر و دخترانشان بتوانند تحصیلات عالی و به طور کلی فعالیت های اجتماعی داشته باشند؛ اما برای بسیاری از روحانیون در محیطی مانند قم که در آن زمان محیط بسته ای بود، این موضوع خوشایند نبود. ۵۰ سال پیش، قبل از انقلاب شهید بهشتی همسر و فرزندان را با خود به تفرجگاه ها، سفر و سخنرانی ها می بردند، این موضوع خودش یک نوآوری محسوب می شد چون معمولا همسران روحانیون مشغول خانه داری و تربیت فرزندان بودند اما ایشان همسرشان را به عنوان یک زن مسلمان محجبه در داخل و چه در خارج از کشور با خود همراه می کردند.

آن زمانی که ما در آلمان بودیم و ایشان فعالیت بسیار گسترده ای داشتند. در سخنرانی ها، جمع های دانشجویی و محیط های خانوادگی، خانواده را با خودشان می بردند یعنی خانواده هایی که می آمدند و در جلسات شرکت می کردند، ایشان هم به این موضوع تاکید زیادی داشتند چون می خواستند بگویند زن مسلمان محجبه می تواند به راحتی در تمامی این جلسات با حجاب شرکت کند چون این مسأله خیلی مهم بود بنابراین می توانستند با همان حجابی که دارند به راحتی این آزادی را برای حضور در عرصه اجتماعی داشته باشد ولو اینکه همسر یک روحانی باشد.

اگر چهره های اصلی انقلاب می خواستند مثل افراد متعصب برخورد کنند و معتقد باشند که زن باید خدمتکار و آشپز باشد، اصلا انقلابی به وجود نمی آمد چون نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می دهند و این خانم ها بودند که در حرکت های انقلابی، در تظاهرات و مبارزات انقلابی قبل از انقلاب حضور فعال داشتند یک نمونه آن هم خانم دباغ هستند، ایشان زیر نظر امام مشغول بودند و مرحله به مرحله از ایشان نظر خواهی می کردند، حالا شاید قبل از انقلاب دسترسی مستقیم به امام نداشتند اما از شاگردان ایشان می پرسیدند امام(ره) چه نظری دارند. بنابراین اگر حرکتی به وجود آمد و زنان ما در سطح مبارزاتی و در سطح علمی ظاهر شدند برای چنین دیدگاه وسیعی بود، اما متأسفانه مجددا صداهایی به گوش می رسد که می خواهند زنان جامعه در خانه بمانند و فقط فرزند آوری کنند و خانه را برای وجود مرد آرام نگه دارند البته که یکی از وظایف زن خانواده در اسلام مدیریت خانه محسوب می شود.

تعداد زیادی از زنان در عرصه اجتماعی قبل از انقلاب حضور داشتند. برای مثال خانم دستغیب بودند، البته اکثرا افراد در حوزه آموزش و پرورش یا در دانشگاه حضور داشتند.حتی خانواده ای مثل خانواده آقای خزعلی می بینید که دخترهای ایشان همه فعال بودند و هستند و به درجه استادی رسیدند و دختر دوم آیت الله خزعلی رییس دانشگاه الزهرا است. خانم زهرا رهنورد حضور پررنگی در عرصه اجتماعی با تفکرات متفاوت داشتند بود اما هدف یکسان بود هر کدام در محیط خودشان فعال بودند.
خانم دکتر وحید دستجردی جزء افرادی بودند که اولین بار آمدند و با حجاب وارد این حوزه شدند. نه اینکه من فقط روی حجاب تاکید داشته باشم اما برای آنها حجاب محدودیت به حساب نمی آمد؛ البته سطح علمی خانم مرضیه وحید دستجردی هم بسیار بالا است. بعدها نماینده شدند و به عنوان اولین وزیر زن بعد از انقلاب هم مطرح شدند.خانم شهلا حبیبی مشاور رییس جمهور در امور زنان از زمان آقای هاشمی بودند. اتفاقا ایشان هم اولین مشاور در امور زنان رییس جمهور بودند.خانم پروین سلیحی هم حضور داشتند؛ ایشان همسر شهید لبافی نژاد بودند اما خانم سلیحی شناخته شده نیستند. بعد از انقلاب نماینده مردم می شود و ادامه تحصیل هم می دهد و باز هم کسی در سطح جامعه ایشان را نمی شناسد. مشاور رییس سازمان صدا و سیما نیز می شوند، خیلی از این فیلم هایی که در ارتباط با مبارزین می بینیم ایشان پیگیری کردند تا فعالیت های زنان مبارز را نشان دهند اما همچنان گمنام هستند.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...