10
تیر

سلامت جامعه در پرتو حجاب اسلامی

حجاب یکی از ارزش‎های اسلامی است و در اسلام دارای جایگاه رفیعی است. احادیث بسیاری در باب آن وجود دارد و در قرآن مجید نیز در چند آیه به آن اشاره شده است.
مقاله پیش‎رو اوّلاً درباره چیستی حجاب و اهمیّت بالای آن در اسلام بحث می‌کند،ثانیاً درباره ریشه‎ها و عوامل بی‎حجابی در جامعه اسلامی که امروزه مشکلات زیادی را به دنبال دارد، مطالبی را ارائه می‌دهد و در نهایت نیز به عوامل و راهکار‎های جلوگیری از گسترش بد‎حجابی در جامعه اسلامی و همچنین نقش روحانیّت و علماء در جلوگیری از گسترش بد‎حجابی در جامعه می‌پردازد.
1- چیستی حجاب
در جامعه امروزی حجاب بر این امر معنا می‎شود که زنان زیبایی‎های خود را از چشم نامحرم حفظ کنند. اما معنای حجاب از این گسترده‎تر است.شهيد والامقام مرتضی مطهرى نتيجه تحقيقات لغوى خود را درباره واژه حجاب، چنين بيان مى كند:«كلمه حجاب هم به معنى پوشيدن است و هم به معنى پرده و حاجب، بيشتر استعمالش به معنى پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‎دهد كه پرده، وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نيست؛ آن پوشش حجاب ناميده مى شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.» (hasanzakeri.blogfa.com)
2- اهمیت حجاب در اسلام
دین مبین اسلام به عنوان آخرین و کامل‎ترین دین الهی از ابتدا تا به حال‏ اهمیّت ویژه‎ای برای حجاب قائل بوده تا آنجا که از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ‏ وَ الْكَفَافَ‏»(بارخدايا به محمّد و آل محمّد و دوستان آنها پاكدامنى و كفاف روزى كن‏)(الكافي [ط - الإسلاميه]، ج‏2، ص140).
پیامبر اکرم (ص) که مقام او در نزد خداوند متعال از مقام هر انسان دیگری بالاتر است،و هر دعائی که در بارگاه الهی داشته باشد، بدون هیچ کمی و کاستی مستجاب می‎شود، در عوض هر چیزی برای خود و اهل بیت(ع) و دوستداران خود از خداوند منّان درخواست پاکدامنی را دارد و این امر نشانگر اهمیّت بسیار بالای حجاب در اسلام است.
امیرالمؤمنان علی (ع) در نهج البلاغه می‎فرماید: «عَلَيْكُمْ بِالْعَفَافِ وَ تَرْكِ الْفُجُور» (برشماست که پاکدامن باشید و گناهان را ترک کنید)(همان، ج‏5، ص554).
امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث دیگری می‎فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ‏.» (بهترین عبادات باعفتی است). (همان، ج‏2، ص79).
با توجه به این احادیث و احادیث متواتر دیگری که راجع به حجاب وجود دارد، به راحتی می‎توان اهمیّتی که دین مبین اسلام برای مسئله حجاب قائل شده است، درک نمود.

pan style="font-family: IRANSans,arial,helvetica,sans-serif; font-size: 10pt;">3- ریشه‎های بد‎حجابی در جامعه اسلامی
بد‎حجابی مسئله مهمی است که ‌گریبان‎گیر جامعه امروزی ما شده و خسارت‎های آن به جامعه به مراتب از خسارت جنگ نظامی بیشتر است. این مسئله که اصطلاحاً به آن «تهاجم فرهنگی» می‎گویند، توسط کشور‎های غربی برنامه ریزی شده وهدف آن تخریب بنیان خانواده و تخریب فرهنگ اسلامی کشور‎های مسلمان است که در نتیجه آن بی‎غیرتی در جامعه حاکم می‎شود.
عوامل گسترش بی‎حجابی در جامعه را می‎توان در موارد زیر خلاصه کرد:
الف) فیلم‎های مبتذل ماهواره‎ای
فیلم‌های مبتذل ماهواره‎ای‌یکی ازعوامل انحرافات جنسی بوده و موجب تقلید جوانان است،خصوصا خانم‎ها ازبازیگر‎های این فیلم‎ها در نوع لباس و پوشش که عمدتاً نامناسب می‌شود و این امر را مُد تلقی می‌کنند درحالیکه اینکار باعث تحریک جوانان پسر در امور جنسی می‎شود ،جوانان باید با توجه به آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) ازدیدن این فیلم‌ها اجتناب کنند و این اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از به دام نیافتادن درتله‌های شیطان به وسیله‌ این ابزار‎ها است، چنانچه قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «قُلْ‏لِلْمُؤْمِنينَ‏يَغُضُّوامِنْ أَبْصارِهِم ْوَ يحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏لَهُم ْإِنَّ اللهَ خَبيرٌ بِمايَصْنَعُون‏» (به مؤمنان بگو چشم‎هاى خود را[ازنگاه به نامحرمان]فروگيرند،و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين براىآنان پاكيزه‏تر است؛خداوند ازآنچه انجام مى‏دهيد آگاه است‏) (نور-۳۰).
ب) عدم تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده
تربیت فرزند توسط والدین یکی از عوامل اصلی و بسیار تاثیر گذار در شخصیت کودک است که آن را در سال‎های بلوغ، از خود بروز می‎دهد.برای مثال وقتی که خانواده عقیده‎ای به مفاهیم و معارف اسلامی نداشته باشد و بی‎حجابی را نوعی آزادی برای خود تلقی کند این امر در کودک نیز شکل می‎گیرد وبر این واداشته می‎شود که به تقلید از عقایدی که خانواده آنها را سرلوحه کار خود قرار داده‎اند بپردازد. امّا اگر خانواده، فرزند خود را در همان ایّام کودکی در مسیر درست هدایت نماید،باعث می‎شود که کودک به فرزند صالحی تبدیل شود و برای پیشرفت جامعه نیز مفید باشد چنانچه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این‎باره می‌فرمایند: «الْوَلَدُ الصَّالِحُ‏ رَيْحَانَهٌ مِنْ رَيَاحِينِ الْجَنَّهِ» (فرزند خوب و صالح گلى از گلهاى بهشت است‏). (مکارم الاخلاق، ص218).
ج) تبعیّت از فرهنگ اروپایی و آمریکایی
طبیعتا فرهنگ یک ملّت مسلمان با فرهنگ یک ملّت غیر مسلمان از زمین تا آسمان فرق دارد. تبعیت از فرهنگ غربی یعنی پشت کردن به فرهنگ و آداب اسلامی، چرا که فرهنگ غرب یک فرهنگ ضد اسلامی بوده و همواره در تلاش برای تخریب فرهنگ اسلامی است.
یکی از دلایل گسترش بی‎حجابی در جامعه اسلامی همان تبعیت از فرهنگ غربی است که یک نمونه این تبعیت در نوع لباس پوشیدن می‎باشد. برای مثال بسیاری از ‎خانم‎ها خصوصا کسانی که در سنّ جوانی هستند، بجای پوشیدن چادر و استفاده از لباس‎هایی که در خور شخصیّت افراد مسلمان باشد از لباس‎هایی استفاده می‎کنند که به هیچ وجه در شأن یک مسلمان نیست و این امر را مُد تلقی می‎کنند در حالی که این امر باعث تحریک جوانان پسر در امور جنسی می‎شود و به شدّت بنیان خانواده را تهدید می‎کند.
د) حضور پررنگ افراد بد‎حجاب در جامعه
نامناسب بودن فضای جامعه یکی دیگر از دلایل مهم گسترش بی‎حجابی است. وقتی که فضای جامعه طوری است که تعداد افراد بی‎حجاب در جامعه بسیار بیشتر از افرادی است که حجاب اسلامی خود را رعایت می‎کنند، این امر باعث می‎شود که جوانان تازه به دوران رسیده، به جامعه خود به دید یک جامعه بی‎حجاب نگاه کنند و طبعا به سوی این اوضاع گرایش پیدا کنند و خود را با آن وفق بدهند و مانند سایر افرادی که در جامعه هستند لباس بپوشند که اگر در فرهنگ سازی کردن این امر توجهی صورت نگیرد چه بسا که نسل‎های آینده اوضاعشان بسیار بدتر از نسل‎های کنونی باشد.
هـ) یقین نداشتن به وجود دنیایی به نام برزخ
عدم اعتقاد به عالم پس از مرگ می‎تواند یکی از علت‎های مهمی باشد که انسان را به راه‎های انحرافی بکشاند، چرا که بنابر آیه شریفه «تَتَجافی جُنُوبُهُم عَنِ المَضَاجِعِ یَدعُونَ رَبَّهُم خَوفَاً وَ طَمَعَاً وَ مِمَّا رَزَقنَاهُم یُنفِقُونَ» (پهلوهایشان [در دل شب] از بستر‎های خواب تهی می‎شود، پروردگارشان را در حالت بیم و طمع می‎خوانند، و از آنچه روزی آنها کرده‎ایم [از علم و جاه و مال] انفاق می‎کنند) (السّجده: 32/16) انسان یا به خاطر خوفی که از خدا دارد سعی دارد که اعمال واجب خود از قبیل نماز را بجا آورد تا در روز قیامت مورد عقاب قرار نگیرد و یا برای طمعی که به نعمت‎های اخروی دارد، واجبات و مستحبات خود را انجام می‎دهد که منشأ هر دو مورد اعتقاد به عالم بعد از مرگ است،امّا وقتی که انسان اعتقاد درست و حسابی به حقّ‎تعالی و عالم پس از مرگ نداشته باشد سبب می‎شود به هرکاری دست بزند که کوچکترین آنها همان رعایت نکردن حجاب در مقابل نامحرم است.
و) فخر فروشی در کثرت زیبایی
معمولا افرادی که در جامعه پوشش نامناسبی دارند ، از جمله کسانی هستند که حیا در نزد آنها جایگاهی ندارد و با پوشیدن لباس‎های نامناسب سعی در بروز زیبایی خود دارند و این امر را یک امتیاز برای خود به حساب می‎آورند و به آن افتخار می‎کنند؛ چرا که آنان تکامل انسان را در برهنگی او می‎دانند اما غافل از اینکه اگر برهنگی، فرهنگ است پس حیوانات از همه با فرهنگ‎تر هستند. امام صادق (ع) به مفضل شاگرد خود می‎فرمایند: نظر نما ‌ای مفضل به آنچه که انسان به سبب آن از میان سایر حیوانات از خلق جلیل القدر عظیم النفع مخصوص شده است و آن حیاء است.اگر حيا نمى‏بود هيچ كس مهمان‌دارى نمى‏كرد و وفا به وعده‏ها نمى‏نمود و حوائج مردم را بر نمى‏آورد و ارتكاب نيكى‏ها و اجتناب از قبايح و بدى‏ها نمى‏كرد؛ حتى بسيارى از امور واجبه را، مردم از براى حيا به عمل مى‏آورند، زيرا كه بعضى از مردم هستند كه اگر از مردم شرم نمى‏كردند رعايت حق پدر و مادر نمى‏كردند. و صله رحم و احسان به خويشان نمى‏كردند و امانت‏هاى مردم را پس نمى‏دادند و ترك معاصى نمى‏كردند، پس نمى‏بينى كه خدا چگونه عطا كرده است به آدمى هر خصلتى را كه صلاح او در آن است و امر دنيا و آخرتش به آن تمام مى‏شود.) ( توحید مفضل ص79).


4- راهکار‎های جلوگیری از گسترش بد‎حجابی
همانگونه که گسترش بی‎حجابی دارای دلایل مختلفی است، راهکار‎هایی برای جلوگیری از گسترش آن نیز وجود دارد که انسان‎ها می‎توانند با رعایت کردن آنها جامعه خود را از از فساد و تباهی حفظ کنند و آن را به سوی اهداف اسلامی سوق بدهند.
جلوگیری از گسترش حجاب می‎تواند راهکارهای زیادی داشته باشد که به چند مورد آنها اشاره می‎شود:
الف) تربیت صحیح فرزندان
تربیت صحیح فرزندان توسط والدین را می‎توان مهم‎ترین راه هدایت فرزندان دانست که در شخصیت کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. محیط خانواده می‎تواند کودک را به هر سوی هدایت نماید لذا اگر خانواده معتقد به مبانی و احکام اسلامی باشد، کودک نیز در همان مسیر رشد خواهد کرد، امّا اگر اعضای خانواده بی‎بند و بار بوده و به مبانی اسلام توجّهی نداشته باشد، چه بسا کودک به تقلید از رفتار‎های خانواده خود به همان سوی که اعضای خانواده به آن عقیده دارند، گرایش پیدا کند.
ب) اعتقاد به دین اسلام
اعتقاد به دین اسلام را می‎توان یکی دیگر از مواردی دانست که باعث جلوگیری از هرگونه انحراف اخلاقی اعم از بی‎حجابی و غیر آن می‎شود چرا که هدف کلّی دین اسلام هدایت تمامی انسان‎ها می‎باشد و انسان‎ها را از هرگونه فساد و تباهی پاک می‎گرداند. بنابر آیه نوزدهم سوره مبارکه آل عمران که می‎فرماید «إنَّ الدّینَ عِندَ اللّهِ الإسلامُ» (مسلماً دین در نزد خدا اسلام است) (آل عمران: 19/3) دین اسلام به عنوان یک دین واقعی معرفی شده است.
ج)پرهیز از دوستی کردن با افراد ناباب
پرهیز کردن از دوستی با افراد ناباب را می‎توان یکی از راهکارهای جلوگیری از بسیاری از انحرافات خصوصا بی‎حجابی دانست، چرا که دوستان و اطرافیان انسان تاثیر به سزایی در رفتار و کردار او دارند و انسان پس از مدتی، خوی همنشینان خود را تا مقدار چشمگیری پیدا می‎کند. لذا باید در انتخاب دوستان بینا بود و از معاشرت با افرادی که انحراف اخلاقی دارند، جدّاً خودداری کرد.شاعر دراین‎باره می‎فرماید:
دوست تو از تو به باید تا تو راعقل و دین بیافزاید.
د) امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از فروع بوده و راهکار دیگری برای جلوگیری از گسترش بی‎حجابی در جامعه است و در روایات اسلامی و کتب حدیثی معتبر شیعه احادیث بسیاری در باب آن آمده است. که خود دلالت بر اهمیّت بالای آن دارد.
امام سجاد (ع) دراین‌باره می‎فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُكْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَهِ الْبِدَعِ، وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ حِيَاطَهِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَه الضَّعِيفِ، وَ إِدْرَاكِ اللَّهِيف‏» (بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را در اين روز و اين شب و همه روزهامان توفيق عطا فرما براى انجام نيكى و دورى از بدى و سپاسگزارى از نعمتها و پيروى از سنّتها [واجبات و مستحبّات] و ترك بدعتها [احداث چيزهایى در دين كه از دين نيست] و امر به‌معروف و نهى از منكر و حفظ و نگهدارى (اصول و فروع) اسلام، و نكوهش باطل و نادرستى و خوار نمودن آن، و يارى حق و گرامى گردانيدن آن، و راهنمائى گمراه، و كمك ناتوان، و رسيدن به فرياد ستم رسيده‏.» (صحیفه سجادیه، دعای 18).
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: «إِذَا تَرَكَ امْرُؤٌ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنْ‏بِوِقَاعٍ مِنَ اللهِ جَلَّ اسْمُهُ»(هر گاه امّت من امر به معروف و نهى از منكر را ترك كند، بايد خود را آماده عذابى از جانب خداوند بزرگ سازد) (محمد بن علی بن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 255‏).
این احادیث و احادیث بسیار دیگری که در کتب حدیثی درباره امر به معروف و نهی از منکر روایت شده است دلالت بر اهمیّت بالای آن در دین مبین اسلام دارد.
هـ)یاد مرگ
یاد مرگ باعث جلوگیری از انجام بسیاری از گناهان اعم از بی‎حجابی و غیر آن می‎شود. در باب یاد مرگ و قبر و قیامت احادیث بسیار زیادی وجود دارد، حتی در برخی از احادیث دیدار اهل قبور بسیار پیشنهاد شده است چرا که این کار‎ها باعث می‎شود که انسان خود را دریابد و بداند که این دنیا مزرعه آخرت است و اگر غفلت ورزد، دیگر فرصت جبرانی نخواهد بود و در روز جزاء رو سیاه خواهد گشت. بنابراین اگر انسان همیشه به یاد آخرت خود باشد هیچگاه دچار انحراف نخواهد شد. امام سجّاد (ع) در مناجات‎های خود در این‎باره می‌فرمایند: «اى خداوند، ما را از فريب سراب آرزوها به سلامت دار و از شر و فساد آن ايمنى بخش و مرگ را در برابر ما بدار و روزى مباد كه از ياد مرگ‏ غافل باشيم‏» (صحیفه سجّادیه، دعای 40).
و)معرفی فلسفه حجاب برای جامعه
افرادی که می‎دانند اهمیت حجاب در دین مبین اسلام چقدر است، و از مقام بالای آن خبر دارند باید برای سایر افراد نیز این امر را روشن سازی کنند و فلسفه حجاب را برای جامعه تبیین نمایند تا مردم از اهمیّت بالای آن خبر داشته باشند، چرا که بسیاری از افراد، حجاب را یک امر بی‎خود تلقی می‎کنند و آن را سبک می‎شمارند و به آن چندان توجّهی ندارند و همه اینها به این خاطر است که از مقام و ارزش والای آن در جامعه خبر ندارند.
از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است که می‎فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ الْعَفَاف‏» (برترین عبادت‎ها حجاب است). (محمّد بن یعقوب کلینی، الكافي [ط - الإسلامية]، ج‏2، ص: 79).
این حدیث و احادیث معتبر بسیار دیگری که در باب ارزش حجاب و عفاف آمده، مویّد مقام والای آن در اسلام است.


۵- نقش روحانیّت و علمای اسلام در جلوگیری از بد‎حجابی و فرهنگ‌سازی حجاب
روحانیّون و علمای اسلام، در دین اسلام دارای مقام والایی بوده و به عنوان مبلّغان دین مبین اسلام نقش بسیار زیادی در حفظ و نگهداری ارزش‎های اسلامی دارند، تا حدی که پیغمبر اکرم (ص) در حدیثی گهربار در این‎باره می‎فرمایند: «علماء أمّتي‏ أفضل من أنبياء بني إسرائيل‏» (علماء امّت من از انبیاء بنی اسرائیل برترند). (محمّد بن محمّد مفید، كتاب المزار- مناسك المزار [للمفيد]، المقدمة، ص: 6). این حدیث گهرباردر کتب معتبر حدیثی شیعه به کرّات به چند صورت روایت شده است و همه اینها دلالت بر معتبر بودن سند آن می‎کند. بنابراین، علماء و روحانیّون می‎توانند با فرهنگ سازی حجاب اسلامی در جوامع اسلامی نقش بسیار زیادی درحفظ و نگهداری آن داشته باشند.
نتیجه‌گیری
پس از ارائه مطالبی درباره چیستی حجاب، درباره اهمیت بالای حجاب در دین مبین اسلام بحث شد و احادیثی نیز در باب آن آورده شد. سپس به بحث درباره ریشه‎ها و عوامل بی‎حجابی در جامعه اسلامی پرداخته شد و بعضی از این عوامل ذکر شد که عبارت بودند از: فیلم‎های مبتدل ماهواره‎ای، عدم تربیت صحیح فرزندان در محیط خانواده، تبعیّت از فرهنگ اروپایی و آمریکایی، حضور پررنگ افراد بی‎حجاب در جامعه، یقین نداشتن به وجود دنیایی به نام برزخ، فخر فروشی در کثرت زیبایی. سپس درباره عوامل و راهکار‎های جلوگیری از گسترش بی‎حجابی در جوامع اسلامی مطالبی به میان آمد و برخی از این عوامل نیز بیان شد. در آخر نیز درباره نقش علما و روحانیون در حفظ ارزش‎های اسلامی مطالبی گفته شد.
نتیجه کلی که از این مطالب به دست می‎آید این است که حجاب و عفاف از ارزش‎های اسلامی می‎باشد و در حفظ بنیان خانواده تاثیر بسیاری داردو نزد خداوند متعال و در دین اسلام مقام و مرتبه بالایی دارد و احادیث بسیاری در باب آن در کتب حدیثی از ائمه معصومین (علیهم السّلام) آمده است. در قرآن کریم نیز که یک کتاب آسمانی است به آن اشاره شده است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...