14
بهمن

نامحرم تر از نامحرم.....

تفاوتی بین نامحرم­ ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممکن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می­ نشیند و غذا می­ خورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی نشیند. اما اینکه آیا محرم و نامحرم درجه­ بندی دارد و یکی بیشتر نامحرم است آن یکی کمتر، خیر.

در میان محارم، محرم تر داریم، مثلا شوهر و پدر، که هر دو به زن محرم اند. اما زن آنگونه که نزد شوهرش ظاهر می شود، نزد پدر و فرزند و دیگر محارم خود ظاهر نمی شود. بنابراین در روابط با محارم، محرم و محرم تر وجود دارد.(یعنی محرمی به انسان نزدیک تر از محرم دیگر است و طبعا روابط با او راحت تر و صمیمی تر)


اما در روابط با نامحرم دیگر نامحرم تر وجود ندارد، که مثلا فرض کنیم دختر غریبه نامحرم تر از دختر عمو، دختر خاله و … است؛ خیر هر دو نامحرم اند و نامحرم تر در اینجا معنا ندارد، چرا که در رابطه با نامحرم آنچه دارای اهمیت است، رعایت حدود است.(چه غریبه چه فامیل)
بله، ممکن است به واسطه روابط فامیلی اطمینانی بین طرفین وجود داشته باشد که در روابط با غریبه وجود ندارد، اما این بهانه نمی شود که آنگونه با محرم برخود و معاشرت داریم با نامحرم فامیل همانطور راحت و به اصطلاح خودمانی باشیم.

در مقابل هم، همانطور که گفتگو با نامحرم غریبه اگر بطور عادی باشد اشکالی ندارد، در معاشرت با خویشاوندان نامحرم هم در حدود متعارف و سخنان معمول مانعی ندارد.

ممکن است برخی از نامحرم ها ارتباط بیشتری با شما داشته باشند، اما به هر حال بازهم نامحرم اند و این ارتباط خارجی هیچگونه رابطه نسبی و سببی که موجب محرمیت شود ایجاد نمی کند و تنها این نوع ارتباط، برخوردها را آسان تر و راحت تر کرده و انس و الفت به وجود می آورد، در این صورت حفظ حریم شرعی سخت تر به نظر می رسد و انسان باید مراقب باشد که از مرز حلال و حرام خارج نشود.
در فقه درجه حجاب و عفاف در برابر هر نامحرمی این گونه تعریف شده است:
«زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند» (توضیح المسائل مراجع ، مسئله 2435)
این همان بزنگاه در معاشرت فامیلی محسوب می شود که به واسطه صله رحم که محبوب خداوند است انسان مرتکب معصیت شود که مبغوض الهی می باشد، بالاخص در چنین شب هایی که خویشاوندان دور جمع می شوند.

 


free b2evolution skin
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سادات طهماسی [عضو] 
5 stars

خیلی خوب

1402/11/14 @ 17:40


فرم در حال بارگذاری ...