9
مرداد

پدیده ای شبیه مادر

امروزه به دلیل تغییر شیوه زندگی و ورود زنان به عرصه اجتماعی و بازار کار، تغییرات چشمگیری در محیط خانواده رخ داده است ، از جمله مشارکت زن و مرد در کارهای خانه، کم شدن وقت تفریح و بازی برای بچه ها، محدود شدن ارتباطات فامیلی و خانوادگی به علت درگیری های شغلی، و سپردن امور تربیتی بچه ها به پرستار؛ پدیده ای به  استخدام پرستار کودک در بسیاری از شهرها رایج شده، این در حالی است که هنوز فرهنگ آن در جامعه جا نیفتاده است….

در گذشته بخش عمده ای از تربیت کودک فقط به عهده مادر بود. اما این فرهنگ  تغییر کرده ومی توان گفت  تربیت کودک در خانواده مشارکتی شده است؛ یعنی پدر هم به اندازه مادر در این موضوع دخیل است. همچنین این وظیفه از ۳ سالگی به مهدکودک و  نهادهای آموزشی و گاها به خانواده مادر و یا پدر و افراد متعدد حاضر در خانواده واگذار می شود. و به همین ترتیب  پرستار هم کم کم وارد خانواده شد تا بتواند وظایف مادر را در غیاب او انجام بدهد.

 اگر شما هم جزء آن دسته مادرانی هستید که با توجه به شرایط کار تان مجبور هستید ساعاتی از روز کودک نازنینتان را با پرستار تنها بگذارید و تربیت دختر یا پسر عزیزتان برایتان مهم است ،بهتر است قبل از انتخاب پرستار نکات زیر را مدنظر داشته باشید زیرا از قدیم گفته اند بچه عزیزه اما تربیتش عزیزتره…

خصوصیات پرستار خوب


 1- اندام بدنی مناسب و نداشتن معلولیت یا نقص است.

2- پرستار بهتر است خودش مادر یا متاهل باشد.

3- نیازهای روانی وی برآورده شده و سلامت روانی نسبی داشته باشد.

4- عصبی، پرخاشگر، وسواسی و دیگر اختلالات روانی نداشته باشد.

5- والدین بهتر است تحقیقات کاملی درباره پرستار و خانواده اش انجام دهند تا نسبت به حفظ امنیت روانی و جسمی کودک اطمینان حاصل کنند.
6- بهتر است پس از انتخاب پرستار، مادر در کنار پرستار باشد تا وی به نحوه تربیت و برخورد با کودک، شرایط محیطی خانه و… مسلط شود.

7- علاوه بر آن پرستار باید با سبک تربیتی خانواده آشنا شود تا بتواند کارش را بدون نقص ارائه دهد.مادر نیز باید با اخلاق پرستار آشنا شود تا بتواند با خیال راحت کودک را به وی بسپارد.

8- فرآیند آشنایی کودک با پرستار باید تدریجی رخ دهد تا کودک به یکباره با یک فرد غریبه در منزل تنها نماند.

9- همخوانی تنبیه و تشویق پرستار با والدین هم بسیار ضروری است.
10 - پرستار باید از نظر سبک تربیتی توجیه شود و تناقضات تربیتی با پدر و مادر نداشته باشد. او باید در برخورد، پوشش، غذاخوردن و… با والدین هماهنگ باشد و باسواد و به کار خود مسلط باشد. به خصوص که اگر برای خانواده ای تربیت درست کودک بیشتر مدنظر است حتما باید به پرستاری مراجعه شود که تام ملاک های یک تربیت درست اعم از توجه به رشد شخصیت کودک، تقویت اخلاقی، تقویت ایمان و حفظ حیا و عفاف در کودک را در نظر داشته باشد.
 11- نکته ی مهمی که خانواده ها باید توجه داشته باشند این است که برخلاف تصور عموم مردم رابطه پرستار و والدین بسیار مهم است زیرا به طور مستقیم روی کودک تاثیر می گذارد. متاسفانه در برخی خانواده ها پرستار به عنوان یک کارگر و یا مراقب کودک استخدام می شود و این نگرش اثر منفی روی تربیت کودک می گذارد. نکته این جاست که برخی والدین با پرستار رفتار مناسبی ندارند و گویی کارگری گرفته اند که از کودک نگهداری کند. چنین پرستاری رفتار والدین را به کودک منعکس می کند و طبعاً این رفتار شایسته نخواهد بود.


12-در آخر باید به یاد داشت که پرستار کودک در بهترین شرایط نیز نمی‌تواند مهر و محبت مادری را در حق کودک ادا کند و تنها به عنوان آخرین گزینه باید مطرح باشد. چرا که کودک با حس و خلق و خوی پرستار بزرگ می شود، نه پدر و مادر؛ همانطور که فرزند شیخ فضل الله در پایه چوبه دار بر شهادت پدر دست می زند که شیخ علت آن را نگهداری کودک توسط دایه و پرستار ناصبی برای چند روز می داند. به هر حال خلق و حیای کودک برگرفته از خلق و خوی پرستار است.


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...