3
شهریور

چرا ازدواج با چشم آبی ها ممنوعه؟

 روایتی مبنی بر ممنوع بودنِ ازدواج با دخترانِ چشم آبی نیافتم. از قضا در کتابِ اصول كافي/ج5/ص336 از قولِ حضرت رسول می خوانیم: “تَزوَّجوا الزُّرقَ فإنّ فيهنَّ اليُمنَ". یعنی با چشم آبی ازدواج کنید چون در آنها یُمن و برکت است. بی دقتی در ترجمه دو حدیث، باعث شده به غلط تصور شود دخترانِ چشم آبی، نحس و پلیدند:

شاید تعبیرِ “إيّاكم و خَضراءَ الدِّمَن‏” به معنای “بپرهیزید از سبزیِ مزبله” که از پیامبر اکرم نقل شده زمینه این تصور غلط را ایجاد کرده که ازدواج با دخترانِ چشم سبز و چشم آبی ممنوع است! اما باید دقت کرد که خودِ پیامبر در ادامه روایت، تعبیرِ “خضراء الدِّمَن‏” را اینگونه معنا می کنند: “المَرأةُ الحَسناءُ في مَنبِتِ السّوءِ". یعنی زنی زیبا که در خانواده بد رشد و نمو کرده. پس “خضراء الدِمَن"، چشم سبز نیست.

 وسائل الشيعة/ج20/ص35: “لاتَزَوّجَنَّ شَهبَرَةً". یعنی با شهبَره ازدواج نکنید. خودِ روایت در ادامه شهبره را اینگونه معنا میکند: “أمّا الشَّهبَرَةُ فالزَّرقَاءُ البَذِيَّةُ"؛ یعنی زنِ چشم آبیِ بد زبان. پس روایتِ فوق ازدواج با آن دسته از چشم آبی هائی که بد زبان هستند را نهی کرده و نه هر چشم آبی ای را. داشتن چشمان آبی کنایه از زیبائی است. حدیث فوق در صدد رساندن این پیام است که فقط زیبائی ملاک نباشد، اخلاقِ همسر اگر نیکو نباشد ازدواج با او به صلاح نیس. گرچه زیبارو باشد.

 بی دقتی در ترجمه روایات، گاهی تولید شبهه میکند و مستمسکی میشود در دستِ معاندان برای مقابله با اسلامِ عزیز… .


free b2evolution skin


فرم در حال بارگذاری ...